Tor, Thomas og Rune har over hundre års campingkunnskap

Årets Caravanmesse, som går av stabelen 12.- 15. september, markerer den 24. i rekken og etterhvert som bransjen har forandret seg, har også messen vokst. I dens levetid har salget av bobiler virkelig skutt fart og det har vært en rivende utvikling i både design, kjøreegenskaper og utstyr. Tre som har stått stødige og fulgt utviklingen hele veien er bransjeveteranene Thomas Andreasson, Tor Grüner og Rune Lysaker.

Ordet bransjeveteraner har vel sjeldent passet bedre enn på disse tre, Thomas Andreasson, Tor Grüner og Rune Lysaker. Tilsammen har de nærmere 100 års erfaring i bransjen og Andreasson beskriver det som at han nærmest er «oppvokst i bransjen» ettersom han har vært med siden 70-tallet. De har vært en viktig del av både bransjen og Caravanmessen siden starten og gleder seg ikke mindre til årets utgave.

Kontinuerlig vekst

Caravanmessen er den viktigste møteplassen for caravanbransjen i Norge og siden oppstarten i 1996 har den samlet interesserte, entusiaster, kunder, kollegaer og konkurrenter under samme tak. Messen – som opprinnelig handlet mest om caravan – ble de første årene arrangert i Vikingskipet på Hamar.

– I begynnelsen tok messa opp 23 av Vikingskipet, mens den siste biten ble fylt av en stor scene. Den gangen var det dans både fredag og lørdag og messen ble dermed kombinert med en sosial happening, sier Lysaker. Han forteller at det var godt med folk på de første arrangementene og at messecampen var rett utenfor, noe som var positivt for de besøkende.

– Helt siden vi startet i Vikingskipet på Hamar, har messen vært i kontinuerlig vekst. På et tidspunkt hadde vi et telt på utsiden på 3000 kvm og i tillegg var messecampen rett utenfor og det var camping rundt hele messeområdet, sier Grüner. Han forteller at messen etter kort tid ble for stor og besluttet flyttet til Lillestrøm og Norges Varemesse.

FORTSATT SPENNENDE: Tor Grüner, daglig leder i Solid Import AS, har alltid syntes det har vært spennende å jobbe i caravanbransjen og ikke minst å få jobbe med folk. – Et bobilsalg handler også om friluftsliv, opplevelser, hobbyer og interesse og det er mye artigere nå når bransjen blir tatt på alvor, sier han. Foto: Oddgeir Visnes

Endret karakter

Siden oppstarten, hvor man den gang solgte 10 ganger flere vogner enn bobiler, har markedet nå snudd (nærmest opp ned!) og man ser stadig flere bobiler på veiene.

– På de første messene, var det nesten utelukkende vogner. Vognsalget har holdt seg konstant og det selges fortsatt rundt 3000 enheter i året. Hittil i år er det faktisk noe økning, men generelt har det vært veldig stabilt siden 80-tallet. Selv om det har vært en glidende utvikling, har messen sånn sett endret karakter, sier Grüner. Han legger til at fjorårets Caravanmesse besto av omlag 80% bobil og 20% vogn og at det de siste årene har vært nærmere 95% bobil på messecampen.

– Caravanbransjen på 90-tallet hadde mange av de samme aktørene som i dag, men selve bransjen var mindre – både i tall, omsetning og antall ansette. På disse årene har mye skjedd og flere nye og proffe aktører har kommet til. Bransjen har utviklet seg både i organisering og profesjonalitet og det er større fokus på kursing og informasjon i dag, sier Lysaker.

Proffere messe

Gjennom de 23 årene messen har eksistert har de tre sett ei utrolig utvikling. 

– Før var alt mye enklere – både for utstillere og forhandlere. Det ble brukt mindre penger på stands, utstyr og sånne ting. Samtidig er kvaliteten blitt bedre år for år, både med tanke på utstyr, folk og dekorasjon på messen, sier Grüner. Han forteller at kundene som kommer er veldig bevisste – de vil se og ta på bilene og produktene før de kjøper. På messen får de alt på ett fat og ettersom mange har gjort mye research på forhånd, kan de også mer om produktene og vet hva de vil ha. Dette er Andreasson enig i.

– De som bytter vogn og kjøper ny i dag, kan campinglivet og trenger ikke «opplæring» fra oss. Tidligere trengte kundene mer hjelp og vi måtte veilede dem til produktene de kjøpte, sier han.

I tillegg til den voldsomme utviklingen i både enheter, utstyr og andre produkter, trekker Lysaker også frem utviklingen innenfor messen fire vegger.

– Messen har et helt annet fokus i dag – det er mer rekvisita, telt, tilbehør og også flere campingplasser som er representert på messen. Nå er det også noe helt annet med tanke på lyssetting og profilering av produktene. Vi bruker også alle hallene på Norges Varemesse, så det er blitt ganske stort, sier Lysaker.

– Hadde messen større betydning for bransjen da enn nå?

– For leverandørene er messene veldig viktig. Man får følelsen av hva folk liker og hvilke stiler og farger som er populært det året. Alle prøver å komme med noe nytt og man bruker messen til å lodde stemningen. Når messene er over, omtrent i oktober, ser man hvilke modeller, farger o.l. som er populære og så planlegges produksjonen deretter, sier Grüner.

PROFFERE: Både bransjen og Caravanmessen har blitt mer profesjonell siden oppstarten på Hamar i 1996, mener Rune Lysaker, daglig leder hos Ferda Mysen. Foto: Oddgeir Visnes

Større utstyrsfokus

I tråd med stigningen i norsk økonomi har også både messen, markedet og enhetene utviklet seg. Folk tilbringer mye tid i både bobil og vogn og som redebyggere liker vi å ha det fint rundt oss. I tillegg har også selve enhetene vokst med åra – både i lengde og hestekrefter – og det hører nærmest til sjeldenhetene at det selges vogner under 5 m.

– Før var fokus på at det skulle være billig og det var rimelige løsninger. Nå er det eksklusive tekstiler, bilene er utformet av designere og det er generelt utviklet flere løsninger og mye mer utstyr. Når man selger en bil i dag, er det helt vanlig å kjøpe ekstrautstyr for 100150.000 kr. Dette er folks hobby og lidenskap – da vil de at det skal se fint ut og man vil ha riktig utstyr, sier Grüner.

Også hos Norsk Isabella merker de endringer i kundenes behov. De tidligere så populære forteltene, er mindre vanligere enn før.

– Vi selger flere helårstelt nå enn tidligere og har et stort fokus på å holde oss aktuelle i markedet. Isabella har holdt på i 60 år og tidligere var det vanlig med både sommer- og vintertelt, men vi ser en endring med mindre vintertelt nå. Som nedover i Europa følger også vi etter i trenden med helårstelt. Det er også mye fast-camping i form av spikertelt, men da får man jo en begrensing av at det blir som en hytte, sier Andreasson.

MORSOM BRANSJE: Selv om han har vært med siden 70-tallet og nærmest er oppvokst i bransjen, synes Thomas Andreasson fortsatt at det er like kjekt. – Caravanbransjen er så morsom – vi selger noe positivt og en opplevelse, vi selger jo faktisk folks fritid, sier Andreasson. Foto: Jens Holsbøvåg-Lyngstad

Camping stadig mer populært

De siste årene har camping blitt en stadig mer populær ferieform. Uavhengig om man eier eller leier bobil eller campingvogn, har det uansett vært en markant økning i popularitet hos flere aldersgrupper. Statusen til «det frie liv» har forbedret seg betraktelig og bransjen har for alvor ristet av seg «harry-stemplet». De tre bransjeveteranene enes om at den markante endringen har vært tydelig.

– Jeg opplever at det var en større utvikling fra 1975 til 1995, enn fra 95 og frem til i dag. Likevel har utviklingen, i form av produksjon, vært større de siste årene. Ikke minst endringen i hvordan folk ser på camping, sier Lysaker.

– Før var det ikke status å ha campingvogn – det var ikke fint nok. Bobilen har kanskje vært med på å sette større fokus på bransjen, spesielt sett utenfra, og statusen for «camping» har hevet seg betraktelig, sier Andreasson. Han mener at dette også er synlig gjennom aldersgruppene som i dag er på en eller annen form for camping.

– Gjennom årene har kundemassen vært i forandring og i flere år savnet vi barnefamilier blant kundene. De siste årene har de kommet tilbake – mange av dem som har vokst opp med camping har fått barn selv og vil gi dem de samme minnene som de selv har fra de var små, tror Andreasson.

– Et bobilsalg handler også om friluftsliv, opplevelser, hobbyer og interesse og det er mye artigere nå når bransjen blir tatt på alvor, sier Grüner.

Fortsatt viktig

Tilbake til messen er de siste forberedelsene i gang før dørene åpnes i 12. september. Årets messe er fulltegnet og et stort antall leverandører og forhandlere skal vise de besøkende noe for enhver smak.

– Messen er mer viktig i dag og viktigere for forhandlere med tanke på markedet. Messen er også en happening som mange drar på for kosen sin skyld og den betyr mye mer for markedet og salget i dag enn tidligere. Det er helt klart fortsatt en av de viktigste måtene å vise frem produktene gjennom året, sier Lysaker.

– Caravanbransjen er så morsom – vi selger noe positivt og en opplevelse, vi selger jo faktisk folks fritid, avslutter Andreasson.

Billetter

DAGSBILLETTER

Prisene gjelder per dag.

Voksen kr 200,-
Honnør/​pensjonister kr 160, -
Barn (7 – 15 år) kr 100,-
Familie (2+2) kr 400,-

Kjøp billetter her.

FLERDAGERSBILLETTER

Flerdagsbilletter er for 3 dager eller mer.

Voksen kr 500,-
Honnør/​pensjonister kr 500,-
Barn (715 år) kr 200,-
Familie (2+2) kr 1.200,-

Kjøp billetter her.

Søk etter forhandlere i ditt nærområde

Finn din nærmeste autoriserte forhandler

    For å kunne vise deg forhandlere i nærheten av der du er, er vi avhengige av å få vite din lokasjon. Du vil selv kunne trekke tilbake denne tillatelsen senere om du skulle ønske det.

    Avvis

    Du har tidligere valgt å blokkere muligheten vår til å få vite din lokasjon. Da du kan ha gjort dette ved en feiltakelse, ønsker vi å tilby deg instruksjoner for hvordan du kan gjøre om på dette valget. For mer informasjon, følg lenken for din nettleser:

    Om du derimot ønsker å blokkere oss fra å innhente din informasjon, lover vi å ikke mase igjen!