Ståle Frydenlund, kommunikasjonssjef og samfunnskontakt i Elbilforeningen, har mange gode tips til alle som planlegger å prøve kombinasjonen elbil/​campingvogn for første gang. (Foto: Ståle Frydenlund)

Kjørte 140 mil med tre vogner

Elbilforeningen kjørte i fjor en stor test hvor de kjørte Audi e‑tron, Mercedes-Benz EQC og Tesla X med campingvogn. Testsjef Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening var med på den 1 381 kilometer lange testen og skaffet seg verdifull erfaring han deler med sine medlemmer i elbilforeningen.

Søk etter forhandlere i ditt nærområde

- Hvordan opplevde du å kjøre 1 400 kilometer med elbil og campingvogn i Norge?
- Det var rett og slett en stor opplevelse. Jeg har reist mye land og strand i Norge i løpet av livet, både med bil og motorsykkel, men å rulle nær lydløst i vakkert fjordlandskap, alltid med nok kraft tilgjengelig til at campingvogna nesten ikke var merkbar, var bokstavelig talt ren nytelse. Neste gang vil jeg ta meg god tid, og ikke tilbakelegge så lange distanser på så kort tid. Det viktigste i den første testen var å vise hva som er mulig, sier Frydenlund.

- Hvem tror du en slik ferieform passer for?
- Folk som ikke stresser, og tenker at turen i seg selv er målet. Som ikke må tilbakelegge enorme avstander hver eneste dag. Som ikke får magesår av ladepauser, eller en liten kø for å få fylt på nye elektroner. Man har jo «huset» med seg, og kan ta en siesta mens man venter.

Ståles 5 beste tips til de som vurderer å kjøre på Norgesferie med elbil og campingvogn:

  1. Ikke overdriv størrelsen på vogna; velg en god kjørevogn.

  2. Få overblikk over hurtigladestasjoner der du planlegger å kjøre, for eksempel ved bruk av ElbilAppen (for Elbilforeningens medlemmer).
  3. Ikke stress, hold fartsgrensen og ta det som en tur.

  4. Ta heller et ekstra hurtigladestopp dersom du er usikker på om rekkevidden holder. Elbilforeningens RFID-ladebrikke er kjekk å ha; husk å registrere den hos operatørene i forkant

  5. Sjekk i forkant om det finnes lademuligheter på plassen du skal overnatte. Husk i den forbindelse å følge våre generelle råd til trygg lading. De gjelder primært hjemmelading, men sjekkpunktene er også relevante når man lader borte. Unngå skjøteledninger (kabeltromler i særdeleshet). Tilby uoppfordret å betale for strømmen, minimum en krone per kilowattime. 

Noen utfordringer

- Hva var de største utfordringene underveis?
- Enkelte hurtigladestasjoner er trange, og ikke egnet for campingvogn og tilhenger. Det betyr at vogna må frakobles, og særlig på elbiler som har ladekontakten plassert bak. Da blir man fort dreven på akkurat den prosedyren. Samtidig settes det opp stadig flere lynladere (effekt 150 kW eller mer) som tillater parallellparkering, så jeg oppfatter det ikke som en generell utfordring.

17 aktuelle campingvogner for elbil

Elbilene får bedre rekkevidde. Campingvognene blir lettere. Det er gode nyheter for alle som bærer på en drøm om å utforske Norge på kryss og tvers med elbil. Se oversikten over noen av markedets letteste campingvogner her.

- Hva var du mest positivt overrasket over?
- Det var egentlig ingen særlige overraskelser, men snarere veldig mye å glede seg over. Én ting er hvor mye uanstrengt kraft du alltid har til rådighet, en annen er at man slipper bråket fra en forbrenningsmotor som må jobbe hardere med tung last bak. En annen ting er hvor mye «gratis» energi man faktisk får: Ned fra Dalsnibba til Geiranger gjenvant bilene eksempelvis like mye energi som de brukte opp til Ørnesvingen på motsatt side av turistmetropolen. Dette får du ikke med forbrenningsmotor, og illustrerer at det ikke er noen stor grunn til å få rekkeviddeangst av å kjøre i variert topografi.

Kompromiss mellom aerodynamikk og størrelse

- Har du spesielle råd når det gjelder valg av campingvogn?
- Det er fornuftig å velge et kompromiss mellom aerodynamikk og størrelse på vogna hvis du ønsker å maksimere rekkevidde. Jo mer av vogna som er innenfor bilens drag, jo mindre vil du merke til den. Hvordan stort frontareal på tilhengeren påvirker, så vi også da vi testet skaphengere i fjor høst. 

Les mer om testen

Testsjef Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening var med på den 1 381 kilometer lange elbil-testen og skaffet seg verdifull erfaring han deler med sine medlemmer i elbilforeningen. 

Les artikkelen her eller se video fra turen. 

Finn din nærmeste autoriserte forhandler

    For å kunne vise deg forhandlere i nærheten av der du er, er vi avhengige av å få vite din lokasjon. Du vil selv kunne trekke tilbake denne tillatelsen senere om du skulle ønske det.

    Avvis

    Du har tidligere valgt å blokkere muligheten vår til å få vite din lokasjon. Da du kan ha gjort dette ved en feiltakelse, ønsker vi å tilby deg instruksjoner for hvordan du kan gjøre om på dette valget. For mer informasjon, følg lenken for din nettleser:

    Om du derimot ønsker å blokkere oss fra å innhente din informasjon, lover vi å ikke mase igjen!