En Kantar TNS-undersøkelse viser at hele 10% av oss nordmenn kunne en gang i fremtiden tenke oss å eie en bobil. Med andre ord; Potensialet for fortsatt vekst i bobilmarkedet er absolutt til stede.

Derfor vil flere nordmenn eie sin egen bobil!

Hele 10 prosent av oss nordmenn kunne en gang i fremtiden tenke oss å eie en bobil! Det avdekkes i en spørreundersøkelse utført av Kantar TNS. Det kan bety at den norske bobilbestanden i alle fall kan dobles i løpet av noen få år.

Søk etter forhandlere i ditt nærområde

- Selvsagt ligger det en del barrierer før interessen for å kjøpe blir materialisert. Derfor er det ikke grunnlag for å si at fra dagens vel 50 000 bobiler, så vil bobilbestanden innen få år vokse til 200 000. Mange vil falle av før en kjøpsbeslutning blir tatt. Det som er spennende med dette tallet, er potensialet for fortsatt vekst, forklarer seniorrådgiver Anders G. Hovde i Kantar TNS. – Men å selge dobbelt så mange bobiler som det er i Norge i dag, er absolutt ingen umulighet, mener han. 

På oppdrag for Norges Caravanbransjeforbund (NCB) gjennomført Kantar TNS i månedsskiftet januar/​februar 2019 en befolkningsundersøkelse hvor et representativt utvalg på 1 015 kvinner og menn, blant annet ble spurt om de tenke seg å eie en bobil i fremtiden. Og det sa altså 10% ja til!

Det finnes et potensial for fortsatt vekst i det norske bobilmarkedet, sier seniorrådgiver Anders G. Hovde i Kantar TNS da han presenterte undersøkelsen på bransjeforbundets Fagdag 2019 i midten av februar. (Foto: Morten Broks)

Ikke øverst på ferielista

En annen ting som disse personene ble spurt om var deres ferievaner. Undersøkelsen viser at bare fire prosent av den norske befolkningen har gjennomført en eller flere ferieturer med bobil i løpet av de tre siste årene. Ikke uventet er det charterreise og storbyferie som topper folks ferieliste med henholdsvis 46 og 47 prosent. 

- Bobilferie utgjør i utgangspunktet en forsvinnende liten del av nordmenns ferieopplevelser, forteller Hovde. – Så det interessante var å finne ut hvor mange som kunne tenke seg å prøve bobilferie. Og da sier hele 10% ja de vil prøve bobilferie. En økning på hele 150%. – Gledelig at det er i aldersgruppen 45 – 59 år, og gruppa under 30 år, som er mest ivrig på eie en bobil i fremtiden, mens det i aldersgruppa 60+ er aller lavest interesse, sier generalsekretær Geir Holm i NCB

Folk som vi ha en bobil vil ikke ha den for bobilens skyld, men fordi en er et godt redskap for å kunne få gode opplevelser og aktiviteter. – De vil rett og slett ha det moro på tur, sier Anders G. Hovde. (Foto: Morten Broks)

Ønsker å prøve

Slik seniorrådgiver, Anders G. Hovde, leser undersøkelsen mener han den forteller mye om hvilket potensial bobilen har i Norge. — Vi ser at bobilferie er en ferie- og fritidsform som har potensial for vekst. Undersøkelsen viser at de som allerede disponerer bobil gjerne vil bruke enda mer tid med bobil i ferien. Og den viser at en del nordmenn som ikke har prøvd bobilferie gjerne kunne tenke seg å prøve det, sier Hovde. Tendensen i undersøkelsen er også at færre ønsker å bruke tid til charterferie.

Historisk høy interesse

Generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm, er ikke overrasket over at mange tusen går rundt og drømmer om ferie med bobil. — Rapportene fra våre forhandlere bekrefter en økende interesse for bobilen. Det rapporteres også nye brukergrupper. Undersøkelsen bekrefter dermed det vi har sett – at interessen for bobil er historisk høy. Vekstpotensialet er fortsatt stort, sier han.

Kjøpe eller leie

Undersøkelsen har også sett på hvilke ferieformer som er interessante for oss nordmenn. Anders G. Hovde forteller at nordmenn i stor grad bruker fritiden til flere typer ferieformer. — Det er ikke sånn at vi bare gjør en ting i ferien vår. Det gjelder også for de som bruker bobilen. De fleste av oss bruker fritiden og ferien vår på flere ulike ferieformer, sier Hovde.

Undersøkelsen viser at det er flere nordmenn som vil både kjøpe og leie bobil. — Å kjøpe bobil kan være en kostbar affære. Noen ser for seg å kjøpe bobil, mens andre sier det er mer aktuelt å leie for å få oppfylt bobildrømmeferien. Når vi spør om leie er aktuelt, ser vi at andelen yngre mennesker blir større, legger han til.

Vil ha det moro

Undersøkelsen slår fast at de som vil ha en bobil ikke ønsker det for bobilens skyld, men fordi den er et glimrende redskap for å gjennomføre opplevelser og aktiviteter. – De vil rett og slett ha det moro på tur. Dermed vil caravanbransjen miste de sure, avslutter seniorrådgiver Anders G. Hovde litt spøkefullt. 

Bobilen er perfekt som base for store og små opplevelser med venner og familie.

Noen funn fra undersøkelsen:

  • Det forhandlerne i Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark som har flest potensielle kunder foran seg.
  • Av de som ikke vil eie en bobil, sier halvparten at det er for dyrt.
  • 25% av de spurte oppgir at de ikke har parkeringsplass til en bobil.
  • I aldersgruppen 60+ sier noen de er for gamle til å kjøre bobil.
  • 10 % av de spurte ønsker å prøve bobil som ferieform.
  • 72% av de som vil eie en bobil vil bruke den til fjellturer og andre friluftsaktiviteter.
  • Det er de yngste (opptil 44 år) på Østlandet som oftest kan tenke seg å leie en bobil.
  • De som vil prøve bobilferie har omtrent de samme interesser som befolkningen i øvrig, 
  • men viser litt mer interesse for å gå i fjellet, besøke festivaler og fornøyelsesparker, samt badeanlegg.
  • De som ønsker å prøve bobilferie i fremtiden bor i Hordaland og Østfold.
  • De som ønsker seg noe folkelig, god mat og drikke, og fleksibilitet finner bobilferie attraktivt.
(Kilde: Undersøkelse gjort av Kantar TNS januar/​februar 2019.)

Finn din nærmeste autoriserte forhandler

    For å kunne vise deg forhandlere i nærheten av der du er, er vi avhengige av å få vite din lokasjon. Du vil selv kunne trekke tilbake denne tillatelsen senere om du skulle ønske det.

    Avvis

    Du har tidligere valgt å blokkere muligheten vår til å få vite din lokasjon. Da du kan ha gjort dette ved en feiltakelse, ønsker vi å tilby deg instruksjoner for hvordan du kan gjøre om på dette valget. For mer informasjon, følg lenken for din nettleser:

    Om du derimot ønsker å blokkere oss fra å innhente din informasjon, lover vi å ikke mase igjen!

    Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

    Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

    Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjonskapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

    Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

    Nødvendige cookies

    Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

    Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

    Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

    Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

    Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.